søndag 4. januar 2015

In the streets of Guatemala IIV

Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å lese disse spesielle juleinnleggene mine her inne kjære blogglesere. Har truffet endel mennesker i romjula som har lurt på hvorfor akkurat jeg ble valgt ut til å bli med på denne turen. Som tidligere nevnt har vi annethvert år besøk fra Guatemala på gjenbrukstorget, og som oftes er det meg som guider og tar hånd om disse fine menneskene. Ja, helt uten å kunne spansk men med litt stakkato engelsk, kroppsspråk og litt humoristisk sans skjønner vi alle hverandre ;) Dessuten er jeg utrolig glad i å inspirere og dette har vel noen fått med seg da...
Jeg ble jo iflg trønderavisa nevnt som "gjenbruksnerden"tidligere, dessuten får  jeg høre at jeg er en ganske så engasjerende hagedame også !
Vet dere forresten at jeg holder foredrag om gjenbruk og haging..?
Vel, her under er fra et "daghjem" for eldre. Her får de gamle mat samt satt til enkle oppgaver som å luke ugress og plante. Vanne og se til plantene.
Og så var det meg da, som med tårer i øynene fikk se at de faktisk lot grobladet få stå for det er faktisk en ganske så viktig plante i Guatemala! Her i norge er den en av de værste ugressene som finnes om du hører til de som vil ha alt litt strigla...Til dere som kjenner meg og hagestilen min så er faktisk grobladet min fineste plante der ute. Nå stusser sikkert noen av dere men for et par hundreår tilbake var den faktisk en av våre viktigste urter, sårplanter og lofferens beste venn.... Ja, for dere vet kanskje at jeg driver med loffersløyd også..? Holder kurs og greier ;) Nei, nok om det.
Groblad i grønnsakshage i Guatemala.
Burde kanskje ha vært født et par hundreår tidligere jeg eller rett og slett flytta lengre sør.Hihi
 Vel, vel meg og butikken og reisen til Guatemala.
Jeg slipper nå å sitte på kne og selge varene da, men jeg må måke snø.....!
Så imorgen er det å dra på jobb igjen, måke snø....Hente varer fra torget i lille vogna mi, vaske og prise varer....
 Vel, vel det var litt om meg, butikken og reisen til Guatemala.
Er utrolig takknemlig og ikke minst heldig som fikk muligheten til å bli med på dette opplegget, min livs reise faktisk. Gjenbruksklem til alle!