mandag 7. juli 2014

Dette er historien om Bamse.... Del I

Det var en gang en slitt og velbrukt bamse som hadde ligget lengre en langt nede i en eske oppe på loftet til noen mennesker som skulle flytte. De to gamle menneskene spurte ungene sine, som da hadde blitt voksne, ja sikkert femti år gamle om de ville ha bamsen med seg der de bodde. Nei, kast alt det gamle på gjebrukstorget sa sønnen og så skjedde........
 Dette var i de dager da Egil og Vidar enda jobbet oppe på torget og dette er så lenge siden at begge de to har sluttet her nede hos oss, men andre mennesker kom og begynte å jobbe og plukke .....Her demonstrerer BruktboPer hvordan bamse dengang da kanskje ble berget opp av restavfallscontaineren en regnfull vinterdag for mange mange år siden......... Menneskene oppe på torget bruker en stang med krok på for å hente varer som ligger langt nede.
Bamse var så sjarmerende slitt og reparert med slik kjærlighet og nøysomhet at mitt hjerte smeltet, og jeg tenkte at denne finingen må få seg et nytt og kjærlig hjem ;) Bare se her hvordan bamsepotene er reparert ved hjelp av en gammel strømpebukse.....Ja dette var i de dager da folk reparerte bamsene sine, for de hadde jo som regel bare en bamse og det ofte på deling også.....
 Og legg merke til de perfekt strikkede vottene som er montert på framlabbene da, gjenbruk på høyt nivå sier nå jeg. En glemt kunst, hvem reparer vel en bamse idag..? Ungene har jo så mange, de rekker ikke slite de ut ! Sukk som jeg elsker denne repareringen, men nå over til Bamse og historien igjen. Skal ikke kjede dere med mine gjenbruksfølelser.....
Vel, gamle slitte Bamse med slitt venstreøre ble tatt med inn i gjenbruksbutikken vår, tørket og stelt-fikk en liten prislapp på høyre skulder for så å bli satt på hylla ;) 
Der oppe på hylla satt den og så  masse fine mennesker som kom og gikk. Kikka litt kjøpte seg en ting eller to, kikka litt på Bamse smilte og dro igjen ;)

Så endag kom en dame med stor kåpe og fin veske hengende over skulderen, pekte på Bamse og sa;
-Ta ned den bamsen ! Jeg satte Bamse på disken og damen kikka lenge og vel på den, rista på hodet og sa; Du mener seriøst ikke du skal ha hundreogfemti kroner for denne lerva her....? Den er jo helt ødelagt jo! Du kan jo ikke selge no slikt, jeg gir deg femti kroner for den-mere er den ikke verd!
Jeg ble litt paff, tok Bamse fra henne og sa;
-Vet du, faktisk så har du rett. Det er helt sant,  bamsen er jo aldeles ødelagt og ikke noe å selge. Derfor velger jeg bare å la den få stå på hylla til pynt og la den være en hyllest til den tiden da det var skikk og bruk å reparere ødelagte ting !
Og siden har Bamse fått sittet der oppe på hylla og kikket på alle de hyggelige menneskene som stikker innom og med årenes løp har han fått seg endel fine kompiser der oppe også ;)
Snipp, snapp snute så var historien om Bamse ute, eller ikke helt da.
For et par år siden var Bamse ufrivillig på ferie men det er en helt annen historie og en helt annen dame.....